2011. december 6., kedd

Szeméttermelés/vízpazarlás?

Föl szokták hozni érvként, hogy jó-jó, hogy a moshatóval nem termelünk hulladékot, de rengeteg vizet igényel a mosása és a mosószerek, öblítők is terhelik a környezetet. A hagyományos, mármint a manapság minden háztartásban használatos színes illatos csili-vili mosószerek, öblítők, folttisztítók valóban károsak a környezetre, de a pelenkákat szigorúan tilos ezekkel mosni. Az öblítő úgyszintén nem ajánlott. Opcióként marad a mosódió, mosószóda, ecet és illóolaj. És ha valaki azt gondolja, hogy ezzel a ruhák koszosak, vagy rossz illatúak maradnak, az téved. Eddig a mosódiót jobban szerettem, de a zsebes pelusokhoz nagy szappantartalma miatt nem ajánlják, így áttértem a mosószódára. Nagyon jól fehérít, az ecet-citrom illóolaj kombótól friss, enyhén citromillatúak lesznek a ruhák. Nem olyan erőteljes illatúak, mintha normál öblítőt használtam volna, de igazság szerint engem sokszor inkább zavar a sok illat. Főleg ha valaki illatfelhőt húz maga után, ezt sokszor érzem nőkön, férfiakon is, hogy kicsit talán túlzásba vitték a dolgot. Mindenkinek ajánlom, hogy próbálja ki ezeket a mosási módokat, így elég sok pénzt is lehet megtakarítani. Pont múltkor csodálkoztam rá a Dm-ben, amikor valaki előttem folyékony mosószert vett, hogy milyen természetellenes hupilila színben pompázik. És mi minden lehet benne!
A lakossági hulladék 8-10%-át az eldobható pelenkák teszik ki, a biológiailag nem lebomló szemétnek pedig a 30%-át. Ezek szerint az egyik legnagyobb "hulladéktermelő" háztartás a kisbabás-kisgyerekes háztartás. Ez azért számomra elég meggyőző érv a moshatózás mellett. Készítettek már életciklus vizsgálatot eldobható és mosható pelenka ügyben, persze nem Magyarországon, mert itt nem lehet még akkora használóréteget felgyűjteni. Amit én olvastam, az angliai elemzés volt, és ott is az jött ki, hogy valamivel kevésbé terheli a környezetet a mosható pelenka. Amit én nem igazán értek és sajnálok, hogy miért ilyen kevés figyelmet kap ez a kérdés. A védőnők ellátnak jó tanácsokkal, hogy mi az ami föltétlen szükséges a babaápoláshoz, a mosható pelenkáról tapasztalataim szerint nem igen hallottak, sokan meg "úri huncutságnak" tartják.