2011. november 13., vasárnap

A pelenkák ápolása - mosás, szárítás

Mivel a mosható pelusoknak és betéteknek legalább 300 mosást el kell bírniuk a 2-2,5 év alatt különleges bánásmódban kell részesíteni őket. Én egy pelenkához mindig 2 betétet használok, így kibír 3 órát, de ha elalszik a baba, akkor akár 4-et is. Fontos, hogy az újonnan vásárolt pelenkákat 3-4-szer ki kell mosni használat előtt, ekkor érik el a megfelelő nedvszívást. A 2 betétre még kerül egy vékony, lebomló pelenkavédő réteg, ezt 2-3-szor ki lehet mosni, ha csak pisis lett. Ha kakis értelemszerűen az megy a wc-be, a pelenka meg remélhetőleg nem lett olyan. Anyatejes székletnél azért a pelus anyaga is többnyire koszos lesz nálunk. Külön tudománya van a mosásnak-tárolásnak, mivel, hogyan kell tárolni, mosni. A hagyományos mosószereket el kell felejteni, az öblítőt pláne. Egyébként senki bőrének nem tesz jót a mindenféle hiper-szuper mosópor és öblítő, úgyhogy csak jobban jár a család, ha nem ezekkel mos az asszonyság. Én eddig mosódióhéjjal mostam, ez az indiai mosódiófa termése. Kb. 10 dió héját kell egy kis textilzsákocskába tenni, pár csepp illóolajat rá (én citromot szoktam) , bedobni a mosógép dobjába a ruhák közé és indulhat is a program. Növényi szappan ez tulajdonképpen, vízzel érintkezve elkezd habzani és gyönyörű tiszták lesznek a ruhák. Az illóolajnak köszönhetően jó illatuk is lesz. Az újabb, zsebes pelenkákat viszont nem lehet 5%-nál magasabb szappantartalmú szerrel mosni, mivel a szappan eltömíti a szálakat és csökken a pelusok nedvszívóképessége. Andi mesélte, hogy ő minden ruhát mosószódával mos, ill. ecettel öblít. Mosószódát eddig csak áztatáshoz, meg takarításhoz használtam, de most kipróbáltam a pelenkák miatt mosáshoz is. 2 evőkanál mosószóda a mosópor helyére, 1/2-1dl ecet 10 csepp illóolajjal az öblítő helyére és mehet a mosás. Teljesen tiszta és friss illatúak lettek a ruhák. Mindkét mosási mód működőképes, tiszta és illatos ruhát eredményez. Ezeknek a környezetbarát szereknek az áruk is jóval alacsonyabb. Az 1kg-os mosószóda olyan 600 Ft körül van, kb. 2 hónapja vettem és még mindig meg van a harmada. Az illóolaj ára gyártótól függően 600-1500 Ft között mozog és több mint 1 hónapra elég egy üveg. A mosódióhéj kb. 2000 Ft 1/2 kg, ez olyan fél évre elegendő, mivel szárítás után 2-szer is lehet mosni egy adaggal. Ezek a termékek persze nem kapnak nagy reklámot, pedig ugyanolyan hatékonyak, mint a mindenféle műanyag szerek. A pelenkákat egyébként mindig a fehér ruhákkal együtt mosom, fölöslegesnek érzem külön mosni a pelenkákat és babaruhákat. A másik dolog amire rájöttem, hogy a fél órás rövidített program ugyanolyan tisztára mossa a ruhákat, mint a másfél órás. Ezzel is vizet és energiát lehet megtakarítani. Ja és amióta nem használok öblítőt a mosógép gumi része sem penészedik